Belajar Dari Cawan...dan Kopi!

video

Walau setinggi bulan pon kejayaan kita,
Walau harta bertimbun-timbun mengalahkan Gunung Everest,
Tapi, kalau di hati hilang rasa kesyukuran,
Manakan hati dan jiwa nak tenang!
Sedangkan ubat penyakit hati, penawarnya terletak di hati jugak..kan?

Hari tu dapat msg dari kawan
"Macam mana nak hilangkan rasa dengki dengan orang yang kita benci?"
Sedangkan kawan aku tu MashaAllah
Dikurniakan satu pakej yg lengkap
Rupa ada.Otak Geliga.Duit pon da sedia ada
Tapi sayang, semua tu xmenjamin hidup yang sempurna
Hati selalu jer 'menderita' disebabkan orang yg dibenci tu
Maybe this is the meaning of one of the message from that vid.
The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything..
Betul apa.
When we start to appreciate every single thing that we have in life.
We stop to feel envy to others. And when that feeling is no more in our heart,
The calmness in your heart and soul, will you find.
So, no hate feeling-no hard feeling and no heart feeling.
inshaAllah, life will get better..
Cakap jugak dengan dia.
"Cuba ko bayangkan, betapa seronoknya dia bila dia tahu ko dengki dengan apa yang dia ada. Sebabnya, hasrat hati dia untuk buat ko sakit hati tu berjaya ler.Sudahnya, hati ko yang lagi sakit!"
Bagi aku, dari layan perasaan tu, baik kita fokus kat benda-benda berfaedah..study er.boleh gak buat naik pointer, dari fikir benda-benda macam tu, buat tambah dosa lagi ada! naudhubillah..

Teringat pernah belajar tentang Qanaah
Merasa puas dengan rezeki yg Allah kurniakan.Redha dengan kehendak-Nya
SETELAH! kita berusaha dengan SESUNGGUHNYA
Bukan xusaha atau hangat-hangat tahi ayam, bila hasil kerja atau result exam teruk,
sesedap rasa jer kita cakap "Xpe,dah takdir aku untuk jadi macam ni"
Owh..tidak2! tu da salah konsep. Konsep pemalas namanya tuh (=_=")

Akhir kata:
“Tidaklah kekayaan itu dengan banyak harta, tetapi sesungguhnya kekayaan itu ialah kekayaan jiwa.” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...